Partnershopen på Rubbestadneset har to hovedpartnere, Wärtsilä og Los Marine AS, den er også åpen for andre kunder på Bømlo. Wärtsilä og Los Marine har i tillegg tatt i bruk hele spekteret av ubemannede forsyningsløsninger fra TESS, fra Partnerskap til TESSgate. Resultatet er betydelige besparelser og effektiviseringsgevinster.
– Erfaringene fra Rubbestadneset tydeliggjør omfanget av effektivitetsgevinster, besparelser og økt oppetid kundene får ved å benytte løsningene våre, sier Director Integrated Supply i TESS, Roar Kleven.
Jan Harald Larsen, Region Manager North Europe - Indirect Purchasing, i Wärtsilä kan bekrefte at Partnershop i kombinasjon med ubemannede forsyningsløsninger gir betydelige fordeler.
– Wärtsilä Corporate rettet fokus på indirekte kostnader knyttet til forbruksvarer og materiallager, det viste seg at det utgjorde en ganske stor del av de totale kostnadene. Vi sonderte markedet, og kom i dialog med TESS, som bygde Partnershopen her inne på området. TESS overtok lokalet og folkene våre, som hadde jobbet på lageret, dermed ble overgangen fra Wärtsilä sitt eget lager til TESS-lager så enkel og smidig som man kunne få det. Det har vært et særdeles vellykket partnerskap så langt. Det vi er mest fornøyde med, og som jeg etterlyser hos mange andre leverandører, er den innovative tankegangen i TESS, og arbeidet de nedlegger i den teknologiske utviklingen av løsningen sine, som resulterer i besparelser for Wärtsilä, sier Larsen.
– TESS sitt betydelige nettverk er et stort pluss for oss når vi må utenfor lagerhyllene og ut på skaffemarkedet. Det fører til direkte besparelser på vår Sourcing- innkjøpsfunksjon og på ressursene vi ellers ville brukt på å innhente priser på varer som ikke ligger i standarden. Det er også en stor fordel at vi, uansett hva vi ber om, får alt på én faktura fra TESS, istedenfor fra 15-20 ulike leverandører. Å håndtere en faktura koster betydelige beløp, denne løsningen gjør det mye enklere og billigere for oss, sier han.
|
– Besparelsene knyttet til Partnershop for Wärtsilä er betydelige, vi sparer på lagerhold, varemottak, fraktkostnader, personalkostander, på arbeid knyttet til leverandørregisteret vårt, og ikke minst, på de innovative løsningene TESS har, som TESSgate og andre forsyningsløsninger. |
![]() |
– Det vi er mest fornøyde med er den innovative tankegangen i TESS, og arbeidet de nedlegger i den teknologiske utviklingen av løsningen sine. Det resulterer i besparelser for Wärtsilä. |
Etableringen av Partnershop på Rubbestadneset har utviklet seg til å bli en av de mest komplette løsningene for bemannet og ubemannet forsyningsløsning i TESS’ kundeportefølje.
– TESS utvikler seg hele tiden og tilbyr stadig forbedre de og innovative løsninger. Vi startet med vendingmaskiner nede på verkstedet og i vår workshop, som nå har utviklet seg til flere TESSgater på lokasjonen vår. Nå går ansatte den korte veien til TESSgaten for å hente varer, det gir store effektiviseringsgevinster. Utviklingen har gått fra ca. 700-800 årlige uttak fra vendingmaskinene til ca. 6.000 uttak fra TESSgatene siste år. Vi har estimert besparelsen per uttak i TESSgatene i løpet av et år, kontra at ansatte går i butikk for å ta ut hyllevarer, og for oss utgjør det en betydelig besparelse, sier Ingvaldsen.
– Vi er veldig fornøyde med samarbeidet og partnerskapet vi har med TESS. Vi utfordrer dem på pris, for oss er det viktig at TESS er blant de absolutt laveste på pris innenfor sine segment.
Gjennom jevnlige arbeidsgruppemøter og styringsgruppemøter blir evt. utfordringer og forbedringsforslag diskutert, med stor takhøyde. TESS er en løsningsorientert og fremoverlent samarbeidspartner.
«Kutter kostander med fem millioner i året»På Rubbestadneset er også Los Marine etablert med skipsservice, skipsvedlikehold og ombygging av båter. Her utfører de alt man kan tenke seg på en båt fra maskinering, røropplegg, innredning, mekanisk arbeid, maling til spyling og dokking. – Vi bruker Partnershopen til TESS på Rubbestadneset av den enkle grunn at vi ønsker å redusere kostnadene knyttet til at folk forflytter seg fra a til b. Med Partnershop tett på utnytter vi arbeidstiden bedre, det gir positive ringvirkninger for hele driften, det kommer til syvende og sist sluttkundene til gode, sier daglig leder Olav Hilmar Koløy i Los Marine as.
Los Marine har i tillegg flere ubemannede forsyningsløsninger fra TESS, blant annet Partnerskap og flere TESSgater. – Antall uttak gjennom de ulike forsyningsløsningene fra TESS utgjorde over 11.000 i løpet av 2023. Vi slipper å bruke tid på hente, skaffe eller kjøpe materiell. Vi estimerer en kostnadsbesparelse på ca. fem millioner kroner totalt i året på basis av forsyningsløsningene fra TESS, sier Koløy. – Vi har to-boks-system, vedingmaskin, Partnerskap, to TESSgater, en innendørs og en stor ute i containerløsning ved dokken. Varebeholdningen i gatene tilhører TESS frem til vi, eller kunden, tar ut varer. Samarbeidet med TESS er bra, sammen utvikler vi systemet til å bli enda bedre. Vi vurderer hele tiden nye muligheter for å gjøre løsningene enda mer kostnadseffektiv, samtidig som prisene holdes på et konkurransedyktig nivå. Alle forsyningsløsningene fra TESS fungerer bra på sin måte. De er skreddersydd til driften vår og de ansattes behov. Det fungerer veldig bra - som hånd i hanske. |