07.10.2025
Fra prosjektstart har TESS Industri-Fokus Porsgrunn vært en sentral samarbeidspartner, og bidratt med fagkompetanse, spesialutstyr og løsninger som sikrer trygg og effektiv gjennomføring.
Grenlandsbrua: Teknologi og presisjon
I den sørlige delen av Grenlandsbrua pågår monteringen av stålkassebroer med betongplater og veidekke. Arbeidet krever stor presisjon og nøye koordinering mellom stål- og betongarbeid. Prosjektet er teknisk krevende, med høye krav til sikkerhet, bærekraft og byggestandarder.
Chloé Volberg, anleggsingeniør for ståldelen, fremhever TESS’ rolle:
– Hvis vi trenger noe, spør vi bare Andreas eller Georg i TESS – og de finner det. De skaffer alt vi trenger på anlegget, sier hun med et smil.
Grenlandsbrua i sørgående retning blir bygget parralelt med nåværende bro, som vil bli nordgående løp, når strekningen er ferdig.
Brobygging ved Langangen: En ingeniørmessig utfordring
Langangen-prosjektet består av to broer, Langangen 1 og 2, som strekker seg over Langangsfjorden. Langangen 1 er allerede på plass, mens arbeidet med Langangen 2 pågår. Den høyeste søylen blir 63 meter, betydelig høyere enn de eksisterende på rundt 43 meter. Broene bygges i stål, med enorme bærekomponenter som transporteres fra Frankrike via Rotterdam og Larvik, før de bringes til anlegget på spesialtrailere. Seksjonene sveises og monteres sammen til helhetlige spenn.
For å plassere broseksjonene brukes lansering – som betyr at broelementene skyves utover etter hvert som de ulike broelementene er ferdig, fra en eller to sider til broen er i riktig posisjon. Broen hviler på midlertidige støttetårn og skyves gradvis fremover med vinsjer, kabler og glideputer smurt med fett. Den fremre stålnesen fordeler vekten og sikrer stabilitet inntil broen når neste søyle. Hver broseksjon veier mellom 1200 og 2000 tonn, kun i stål, før betongdekke legges på for å gi konstruksjonen nødvendig styrke.
Induksjonsvarmere og sikker sveising
Et av de nyeste tilskuddene på prosjektet er bruken av induksjonsvarmere for oppvarming av stålplater før sveising. Tidligere ble dette gjort med propanbrennere, noe som både var tidkrevende og hadde sikkerhetsutfordringer. Induksjon gjør oppvarmingen raskere, sikrere og mer miljøvennlig:
– Kunden ønsket å bruke mest mulig elektrisitet i stedet for olje og gass, og TESS hjalp oss med implementeringen. Dette reduserer fossil energibruk, øker sikkerheten på arbeidsplassen, og gir raskere og mer presis sveising, forklarer Chloé.
Chloé Volberg, Eiffage og Andreas Hauge, TESS.
Bærekraft i fokus
Bærekraft er en sentral del av prosjektet. Eiffage, Metrostav og B&G arbeider kontinuerlig med å redusere miljøpåvirkningen fra byggeprosessen, som tradisjonelt har høye utslipp fra betong og stål. Ved å implementere elektriske løsninger, optimalisere transport og redusere materialsvinn bidrar prosjektet til en grønnere byggeprosess.
– Vi ønsker å være en del av løsningen, ikke problemet. Alle må bidra for at det skal fungere, sier Chloé.
TESS – en partner som skaper verdi
TESS har levert langt mer enn utstyr. Selskapet har stått for kompetanseoverføring, rådgivning og rask tilgang på deler og løsninger. Christin Michael, sjefsmekaniker på tunnelarbeidet, beskriver verdien:
– Vi bruker TESS til hydraulikkslanger, maskindeler, plattformutstyr og elektriske komponenter. TESS svarer raskt og løser problemer nesten umiddelbart. Det gjør arbeidet vårt mer effektivt og reduserer risiko for driftsstans.
Theo Duplaquet, Eiffage, og Andreas Hauge, TESS, har et tett og godt samarbeid.
Kundens verdi ligger i trygghet, effektivitet og kvalitet. Med TESS som partner får entreprenørene:
- Rask tilgang til spesialutstyr og deler
- Kompetanseoverføring og opplæring på stedet
- Redusert risiko for forsinkelser og driftsstans
- Bedre sikkerhet og miljøvennlige løsninger
Dette sikrer at prosjektet kan gjennomføres innen tidsplan og budsjett, samtidig som kvaliteten opprettholdes.
Grenlandsbrua i sørgående retning blir bygget parralelt med nåværende bro, som vil bli nordgående løp, når strekningen er ferdig.
Erfaring og kompetanseoverføring
For unge ingeniører som Theo Duplaquet, ansvarlig for ståldelen på Langangen, har samarbeidet med TESS vært uvurderlig. – Jeg har lært utrolig mye her, både faglig og personlig. Å ha en partner som TESS gir trygghet, og gjør at vi kan fokusere på det tekniske arbeidet, sier han.
Når Langangen-broene står ferdige, vil de ikke bare gi kortere reisetid og sikrere trafikkforhold, men også være et konkret eksempel på hvordan samarbeid med en kompetent og løsningsorientert partner kan skape reell verdi for kunden – både i form av kvalitet, effektivitet og bærekraft.
E18 Rugtvedt–Langangen: Fakta
|
TESS ContainerløsningerTil prosjektet har TESS Utleie levert i alt tre slangverksteder i container og to oljecontainere. |
|
Slangeverksted i container
|
|
Oljecontainer
|
|
Fagansvarlig – TESS Utleie:
Marius Jacobsen
Leder TESS Utleie
Tlf.: +47 922 56 137
E-post: marius.jacobsen@tess.no
Fagansvarlig – TESS Industri Fokus Porsgrunn:
Andreas Hauge
Salgsleder
Tlf.: +47 35 51 60 40
Tlf.: +47 90 18 90 90
E-post: andreas.hauge@tess.no